fredag 12. august 2011

EI UKE MED SKIKKELIG FART I !!

Da går ei deilig og aktiv uke mot slutten her oppe på Løvåsen. Aktiviteten er i full gang, med mange og varierte sprell.
Mandag sto "Humororientering" på planen. Det var mange som lurte på hva dette var for noe. 5 poster ble lagt ut rundt på området. På hver post skulle en på ulike måter komme frem til en bokstav. Når så alle 5 bokstavene var på plass, skulle ungene finne frem til et "seriøst" ord, som Tone kalte det....løsningsordet var "promp"....til ungene hysteriske store fornøyelse!!! :-D
Etter orienteringa var det klart for lunsj, med kjøttdeig og pasta på menyen. Deilig med god mat ute i frisk luft.
Resten av dagen benytta vi til fri-lek rundt på området.

Tirsdag var blåbær-dag. Vi spredte oss rundt på området, og plukka litt blåbær innimellom masse annen aktivitet. Det ble nok blåbær til dagens lunsj-meny, så da var vi alle fornøyde. Foruten blåbær-plukking, så var det spesielt mye sykkel-aktivitet. Mange og nye løyper utprøves, og flere finner sikkelige utfordringer på sykkelsetet. Kjempebra!I skogen fortsetter hyttebygginga, men nå holder vi oss til 1 etasje med tak...sånn sikkerhetsmessig.
Trærne innbyr også til klatring, og mange av jentene har kosa seg i tretoppene denne uka.
Nystekte vafler med havregryn i, og nyrørt blåbærsyltetøy eller brunost...naaaammm! Deilig lunsj!

Onsdag var det klart for ny turdag. Målet var samme veien opp Skaret, men denne gang fjellet til høyre når vi kom opp - Nattmålsfjellet. Med ferdismurt nistepakke i sekken, samt litt "lur i lomma", satte vi avgårde. Været var skya med litt lett yr i lufta. Ok temperatur for å gå i marka. Tempoet oppover var jaggu ikke noe lavere denne dagen enn forrige uka, så vips var vi oppe i Skaret. Litt over skoggrensen slo vi leir, og fortærte medbrakt niste. I bekken sildret deilig klart fjellvann...nyyydelig! Etter at maten hadde funnet plass i magen, så hadde vi håndsopprekking på hvem som ville være med videre i retning toppen. 7 SFO- og 3 barnehageunger (!!!) tok utfordringa på strak arm, og sammen med 2 av oss voksne satte vi i vei. Resten blei værende igjen i Skaret, og kosa seg med lek og klatring der. SFO-ungene var utrolig flinke til å ta seg av, vise omsorg for og oppmuntre barnehage-ungene til å gå - kjempebra!! Etter en flott og deilig marsj på ca 45 min, nådde vi endelig toppen!! Jippiiii! Vi klarte det! Akkurat da vi skulle nyte utsikten mot Løvåsen, så kom tåke og regn sigende i høy tempo...og ødela selvfølgelig litt av sjarmen! Men men...vi var glade for å ha vært på toppen, og skyndte oss å sette nesen nedover igjen. Vi endra veivalg for nedturen, og gikk ned på Slettlia-sida av fjellet. Etter å ha passert Tennvatnet og Nattmålsfjellvatnet, kom vi inn på kjente stier igjen, og kl 15:15 ankom vi Løvåsen igjen etter en heilt utrolig fantastisk tur og innsats av alle mann!

Torsdag sto hinderløype på planen. Vi laga ei løype på minibanen, tilpassa alle sammen. Løypa skulle gjennomføres til bens, med eller uten tidtaking. Etter en litt forsiktig og nervøs start, så tok det av. Mange gjennomførte nok mellom 5 og 10 runder i løypa før de ga seg - kjempeartig!!
Etter å ha hjulpet matlysten på vei med deilig aktivitet, var det klart for lunsj. Tomatsuppe med masse makaroni og pølsebiter, gjorde veldig godt i sultne mager.
Siste del av dagen blei det mere hyttebygging, sykling, fotball, klatring mm. Noen av de sykkelivrige brukte material og spiker til å bygge seg et lite hopp for sykkel. Kjempeivrige, og resultatet blei heilt knall!
Helt på slutten av dagen kom noen kraftige regnbyger sigende inn over Løvåsen, og da bestemte vi oss for å avslutte dagen innendørs etter å ha vært ute siden kl 09:30. Litt godt å roe ned mot middag med litt tegning, papirbretting, lesing og spill.

Fredag var det på nytt igjen satt opp lek ved bekken på planen vår. Vi var imidlertid spente på om bekken var våkna til livet igjen....fordi onsdag var den helt tørr da vi gikk på fjelltur. Heldigvis hadde siste døgns nedbør gjort sitt til at de sildra litt vann i bekken igjen, så da fikk vi laga litt deminger og undersøkt og kosa oss litt med det. Det er i grunnen ganske spennede å se hva slags liv som egentlig finnes i og rundt en bekk. Alle viste et utrolig stort og flott engasjement, med blide og glade ansikter til tross for at det tidvis dryppa ganske så heftig fra himmelen. Da det nærma seg lunsj-tid, fulgte vi lysløypa rundt på nedsida av Kilkamhuset. Vi endte opp ved Grillbua, og der ordna vi oss til med bål og pølsegrilling innendørs. Vi gjorde også litt rent i og rundt grillbua, og på en måte forberdte området der til mere bruk av oss i tida fremover.

Vi ønsker med dette alle sammen ei fantastisk flott helg, og vel møtt igjen til ny aktivitet og nye sprell på mandag!